Cum să vorbim despre şcoală cu copiii?

download

“Cum a fost la şcoală?”, „Bine”. În fiecare după-amiază, părinţii primesc acelaşi răspuns frunstrant bisilabic. Aici sunt câteva idei pentru a îl încuraja pe copilul dumneavoastră să discute despre cum merg lucrurile la şcoală.

De ce este greu să discutăm despre şcoală?
“Cum a fost la şcoală?” este o întrebare grea. Pentru a răspunde, copilul trebuie să rezume o zi întreagă şi acest lucru este greu pentru copii (chiar şi pentru unii adulţi). Poate un copil ar vrea să spună „Ziua mea a fost atât de plină cu idei şi teme şi interacţiuni sociale, încât nu ştiu de unde să încep”, dar îi este mai uşor să spună doar „Bine”. Unii copii simt că experienţele lor şcolare sunt intime, deci ei nu ar vrea să le împărtăşească.  Acest lucru este o parte normală din dezvoltarea vârstei şcolare în care copiii încep să îşi formeze propriile lor identităţi şi cuvinte sociale. Cu toate acestea, copilul încă are nevoie să ştie că dumneavoastră sunteţi acolo atunci când el este pregătit să discute.

De ce este important să discutăm despre şcoală?  
Discutând cu copilul  despre ziua petrecută la şcoală arată că sunteţi interesat despre cum merg lucrurile în viaţa lui. Acest interes stimulează sănătatea lui mintală, fericirea şi bunăstarea. A fost de asemenea dovedit că acest lucru are un efect pozitiv atât asupra comportamentului, cât şi asupra dezvoltării copilului. Acesta îi arată că preţuiţi şcoala şi educaţia, iar acest lucru îl încurajează să o preţuiască şi el.

Discutând împreună despre şcoală vă ajută să ştiţi mai multe despre ce îl aşteaptă pe copilul la şcoală, cum învaţă şi cum răspunde la provocări. Acest lucru vă poate ajuta să înţelegeţi când el este mai puţin interesat de şcoală sau când se confruntă cu probleme. Când sunteţi la curent cu sentimentele copilului despre şcoală, este probabil să vedeţi rezolvarea mai rapidă a problemelor apărute. Pentru depăşirea şi rezolvarea acestora puteţi lucra împreună. Dacă copilul dumneavoastră are probleme, puteţi începe prin a discuta cu dirigintele/învăţătorul său.

Strategii despre modul în care să dicutaţi despre şcoală cu copilul dumneavoastră.
Copilul ar putea fi obosit sau înfometat sau ar putea să se gândească la alte lucruri când ajunge acasă. Deci trecerea  mai lentă de la activităţile de la şcoală la cele de după şcoală poate ajuta copilul  să se simtă mai confortabil discutând. De exemplu, puteţi pur şi simplu să îi spuneţi copilului că sunteţi bucuros să îl vedeţi şi pentru un timp discutaţi despre lucruri care nu au legătură cu şcoala. Copiilor mai mici le-ar putea plăcea să ajute la despachetatul ghiozdanelor acestora şi să vorbească despre alte subiecte înainte ca să întrebaţi despre şcoală. Păstrarea întrebărilor despre teme pentru mai târziu poate diminua presiunea.

Fiecare după-amiază sau seară va fi diferită.Chiar dacă de obicei copilului îi place să povestească cu dumneavoastră despre cum a fost ziua lui, vor fi zile în care acesta nu va vrea să vorbească. Uneori este o chestiune despre starea lui de spirit şi alegerea momentului potrivit.  În unele zile s-ar putea să nu existe un moment potrivit şi acest lucru este în regulă.

Iată câteva exemple de întrebări simple, specifice pe care le-aţi putea discuta cu copilul dvs:
Ce a fost amuzant?
Ce ţi-a plăcut cel mai mult azi la şcoală?
Cum arată colegul tău de bancă?
Cu cine te-ai jucat sau ai vorbit azi la şcoală?
Ce materii ai avut azi la şcoală?
Ce ai cumpărat sau ai mâncat azi la prânz?
La ce proiecte lucrezi în acest moment?

Când vă întrebaţi copilul despre ziua lui, încercaţi să folosiţi întrebări deschise. Acestea atrag răspunsuri care sunt mai lungi decât “da”,”nu” sau „bine”. De exemplu, puteţi să îl întrebaţi ce a făcut în clasă după recreaţie.

Strategii de discuţie despre şcoală cu copiii din clasele primare
– Dăruiţi copilului toată atenţia dumneavoastră. Puneţi de o parte orice faceţi  şi uitaţi-vă la el când el vorbeşte despre orice, în special despre şcoală.
– Luaţi în serios tot ce vorbeşte copilul cu dumneavoastră. De exemplu, puteţi să îl validaţi  spunând lucruri de genul: “Acest lucru este foarte interesant. Apoi, ce s-a întâmplat?” sau „Şi cum te simţi în legătură cu acest lucru?”
– Când vorbiţi despre şcoală şi profesori cu sau în faţa copilului, folosiţi un limbaj politicos. De exemplu: „Domnul Georgescu ştie o mulţime de lucruri cu adevărat importante, deci tu trebuie să asculţi când el vorbeşte” sau „Sunt sigur că dna Ionescu a avut un motiv întemeiat pentru a face acel lucru”.
– Momentele în care faceţi altceva (de exemplu plimbări cu maşina, plimbari prin parc, gătitul sau vizionarea emisiunii preferate) sunt bune oportunităţi pentru a începe o discuţie cu copilul  despre ziua lui la şcoală.
– Tehnicile de ascultare activă  ar putea să vă ajute să ridicaţi moralul copilului şi să îl încurajaţi atunci când el vrea să discute.

Comportamentul şi stilul de comunicare al copilului pare că se schimbă peste noapte când începe şcoala. Brusc totul este “minunat” sau îşi dă ochii peste cap la orice spuneţi. El învaţă tot felul de lucruri noi de la prietenii lui sau de la profesori, deci totul face parte din procesul de dezvoltare al identităţii lui.

Idei de discuţie despre şcoală cu copiii de gimnaziu
În adolescenţă, copiii îşi doresc mai multă intimitate şi timp pentru ei însuşi, acest lucru putând duce la îngreunare discuţiei despre şcoală. Acest lucru nu înseamnă că ei nu mai au nevoie de o relaţie bună, caldă şi apropiată cu părinţii, dar încercând să devină independenţi îşi doresc o răcire, o distanţare.
La această vârstă, copilul ar putea fi mai deschis pentru a discuta despre temele sale şi despre ce vrea să facă când termină şcoala. Deci în loc să întrebaţi despre activităţile lui de zi cu zi, aţi putea încerca să vă concentraţi pe planurile sale  de viitor. De exemplu: „Cum  merge cu pagina web pe care ai creat-o pentru proiectul la TIC?„.

Păstraţi o relaţie bună cu copilul, acest lucru vă va ajuta să înţelegeţi şi să respectaţi nevoia acestuia pentru autonomie, independenţă şi intimitate. De asemenea acest lucru vă  ajută  să găsiţi momentele când el este pregătit să discute.

Chiar dacă aveţi o relaţie bună cu copilul, s-ar putea să nu vă spună mereu când are o perioadă dificilă. Dacă este supărat sau nervos în legătură cu discuţia despre şcoală sau refuză să răspundă la o întrebare, ar putea fi o problemă mai mare. Dacă sunteţi îngrijoraţi, puteţi încerca să discutaţi cu alţi adulţi care îl cunosc pe copilul dvs, luând legătura cu cadrele didactice sau consilierul şcolar.

În discuţiile despre şcoală cu copilul dumneavoastră adolescent puteţi afla lucruri delicate despre întâmplările lui şi ale prietenilor lui. Încercaţi să rămâneţi calm – este un mod sigur  prin care el va continua să aibă încredere în dumneavoastră şi să vă povestească. Dacă nu vrea să vorbească despre un anumit subiect, încurajaţi-l să discute cu altcineva – celălat părinte (în special de acelaşi sex, dacă este o problemă intimă), o rudă apropiată, un prieten sau consilierul  şcolar.

sursa

Alte articole interesante

(P) Pasionat de design? Acceptă provocarea unui domeniu captivant, care îmbină armonios tehnica, arta și știinţa Facultatea de Textile - Pielărie şi Management Industrial este alegerea perfecta pentru absolvenţii de liceu cărora le surȃde ideea unei specializăr...
Universitatea „Petre Andrei” – Facultatea de Drept În 2002, Universitatea “Petre Andrei” a fost acreditată ca instituţie de învăţământ superior privată, de utilitate publică, parte integrantă a sis...
(P) Tabăra Medway – Anglia Tabara Medway Varsta: 12 - 17 ani Perioada: 21 Iunie – 5 Iulie 2015 Locatia: Campusul Medway se afla la la 45 minute distanta de Londra Alte a...
Zootehnia – ramură a agriculturii (admitere 2017)    Termenul de zootehnie a fost introdus de Gasparin și provine din limba greacă, din îmbinarea cuvintelor: zoon= animal și technos =tehnică.    Cr...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *