Cum îi pot ajuta părinţii pe elevii care nu au reuşit să treacă examenul de Bacalaureat

parentsyelling

În acest an, rata de promovabilitate la Bacalaureat a fost mai mare ca în anii precedenţi – peste 66%. Cu toate acestea, unii elevi nu au reuşit să treacă examenul şi s-au trezit astfel, poate pentru prima dată în viaţă, în faţa unui eşec important. Indiferent de motivele care i-au adus pe adolescenţi în această situaţie neplăcută, părinţii lor trebuie să ştie cum să reacţioneze pentru a-i ajuta să meargă mai departe, spun psihologii.

Eşecul la un examen important, cum este cel de Bacalaureat, poate fi o traumă profundă pentru un adolescent. Chiar şi pentru cei care, aparent, nu prea sunt interesaţi să înveţe. Psihologul Gaspar Gyorgy atrage atenţia asupra marilor greşeli pe care le fac de regulă părinţii care ajung în această situaţie delicată. Esenţial este însă ca ei să nu transforme un eşec şcolar într-unul care va avea urmări serioase pentru dezvoltarea viitoare a tânărului.

Chiar şi pentru un elev care nu prea şi-a dat interesul să înveţe pentru examen şi a picat, reacţia exagerată a părintelui poate fi traumatizantă. Efectul este şi mai grav dacă adolescentul este anxios sau depresiv, avertizează Gaspar Gyorgy, preşedintele Asociaţiei Multiculturale de Psihologie şi Psihoterapie. Revoltat, furios, părintele se va descărca ţipând la copil sau ameninţând şi chiar aplicându-i diferite pedepse. Acest comportament nu va face decât să sporească stresul resimţit de elev, în loc să-l ajute pe acesta să se organizeze pentru a învăţa din nou, ca să treacă examenul din toamnă.

„Unii elevi se condiţionează singuri pentru eşec”

De multe ori, elevul pică examenul din cauza neîncrederii în propriile forţe. În acest caz, reacţia dură a părinţilor îi va anula şansa de recuperare şi îi va adânci teama, spune Gaspar Gyorgy:

„Eşecul la examene este influenţat de o multitudine de factori care se află mai mult sau mai puţin sub controlul elevului. Din punct de vedere psihologic, una dintre principalele explicaţii este lipsa de încredere a adolescentului în abilităţile sale şcolare. Mulţi elevi au o serie de convingeri că ei nu se pricep la matematică sau la limba română şi astfel se condiţionează mental pentru un eşec. Dacă eu nu cred că pot face ceva, cu siguranţă îmi va fi aproape imposibil să realizez acel lucru, deoarece subconştientul mă va împiedica să depun efortul necesar pentru a schimba profeţia negativă”.

sursa

Alte articole interesante

Bine ați venit la școală! Adservio vă salută cu drag și are încredere că în acest an școlar veți cuceri culmile cele mai înalte, veți rezolva labirintul către cele mai ascu...
Cel mai mare târg de universități din Romania ajunge la Iași Tu ce facultate vrei să faci? RIUF – cel mai mare târg de universități din România ajunge la Iași Romanian International University Fair este cel ma...
Cum ar fi să fii medic stomatolog? Facultatea de Medicină Dentară din cadrul Universității de Medicină și Farmacie “Grigore T. Popa” din Iași lansează proiectul Școala de vară – Cu...
Sir Ken Robinson despre revoluția în educație Inima unei școli de calitate este relația dintre elevi și profesori și nu există o modalitate mai bună de a îmbunătăți educația decât valorizarea,...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *