Cum îi pot ajuta părinţii pe elevii care nu au reuşit să treacă examenul de Bacalaureat

parentsyelling

În acest an, rata de promovabilitate la Bacalaureat a fost mai mare ca în anii precedenţi – peste 66%. Cu toate acestea, unii elevi nu au reuşit să treacă examenul şi s-au trezit astfel, poate pentru prima dată în viaţă, în faţa unui eşec important. Indiferent de motivele care i-au adus pe adolescenţi în această situaţie neplăcută, părinţii lor trebuie să ştie cum să reacţioneze pentru a-i ajuta să meargă mai departe, spun psihologii.

Eşecul la un examen important, cum este cel de Bacalaureat, poate fi o traumă profundă pentru un adolescent. Chiar şi pentru cei care, aparent, nu prea sunt interesaţi să înveţe. Psihologul Gaspar Gyorgy atrage atenţia asupra marilor greşeli pe care le fac de regulă părinţii care ajung în această situaţie delicată. Esenţial este însă ca ei să nu transforme un eşec şcolar într-unul care va avea urmări serioase pentru dezvoltarea viitoare a tânărului.

Chiar şi pentru un elev care nu prea şi-a dat interesul să înveţe pentru examen şi a picat, reacţia exagerată a părintelui poate fi traumatizantă. Efectul este şi mai grav dacă adolescentul este anxios sau depresiv, avertizează Gaspar Gyorgy, preşedintele Asociaţiei Multiculturale de Psihologie şi Psihoterapie. Revoltat, furios, părintele se va descărca ţipând la copil sau ameninţând şi chiar aplicându-i diferite pedepse. Acest comportament nu va face decât să sporească stresul resimţit de elev, în loc să-l ajute pe acesta să se organizeze pentru a învăţa din nou, ca să treacă examenul din toamnă.

„Unii elevi se condiţionează singuri pentru eşec”

De multe ori, elevul pică examenul din cauza neîncrederii în propriile forţe. În acest caz, reacţia dură a părinţilor îi va anula şansa de recuperare şi îi va adânci teama, spune Gaspar Gyorgy:

„Eşecul la examene este influenţat de o multitudine de factori care se află mai mult sau mai puţin sub controlul elevului. Din punct de vedere psihologic, una dintre principalele explicaţii este lipsa de încredere a adolescentului în abilităţile sale şcolare. Mulţi elevi au o serie de convingeri că ei nu se pricep la matematică sau la limba română şi astfel se condiţionează mental pentru un eşec. Dacă eu nu cred că pot face ceva, cu siguranţă îmi va fi aproape imposibil să realizez acel lucru, deoarece subconştientul mă va împiedica să depun efortul necesar pentru a schimba profeţia negativă”.

sursa

Alte articole interesante

„Omul poate deveni om, numai prin educaţie.” (Immanuel Kant) Din multitudinea factorilor care pot influenţa cursul existenţei umane, educaţia are, fără doar şi poate, rolul primordial. Educaţia clădeşte piloni e...
Facultatea de Medicină Iași – admitere 2017 Facultatea de Medicină este principala și cea mai mare facultate a Universității de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” din Iași, fiind faculta...
(P) Facultatea de Inginerie Chimică şi Protecţia Mediului Iași 9 specializări în unul dintre cele 3 domenii de licenţă acreditate te așteaptă la Facultatea de Inginerie Chimică şi Protecţia Mediului: Ingine...
TECH SUPER HERO CAMP – ediția 2018 Aflată deja la a șasea ediție, tabăra TECH SUPER HERO CAMP se adresează copiilor cu vârste între 8 și 16 ani pasionați de tehnologie, invenții, roboți...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *