Adolescenții au nevoie de profesori de excepție

math1

În școli este zarvă, se aud râsete, povești din vacanță, atmosfera este relaxată, copiii se bucură să se revadă cu ceilalți colegi. Câteva zile va fi la fel, și tuturor le este drag să fie la școală. Numai că, după prima săptămână, atmosferă se schimbă, se uită parfumul și exuberanța primelor zile. Profesorii au materii de predat, elevii încep să regrete vacanța și zilele fără griji. Se reiau pozițiile și rolurile de dinainte, ca într-o piesă care se rejoacă. Rolul profesorului este de cele mai multe ori trăit de actorii principali ca un rol de putere, chiar dacă s-a dovedit că nu se mai potrivește demult relației cu adolescenții zilelor noastre. Dar există și excepții, când profesorii reușesc să aibă o altfel de relație cu elevii lor, și ne-am propus să vă vorbim despre câteva tehnici ale acestora, sperând că aceasta să-i încurajeze și pe profesorii cărora încă le este teamă că nu se vor mai înțelege cu elevii dacă se vor purta altfel.

Profesorii de excepție susțin respectul de sine al elevilor

Un profesor inspiră elevilor respect de sine dacă el însuși dă exemplu și modelează un respect puternic față de sine. Un astfel de profesor aplică această strategie având cu elevii o relație conform propriei sale valori, oferindu-le o experiență plina de acceptare și respect, și având o profundă încredere în potențialul fiecăruia. Se știe că foarte mulți elevi se subestimează și nu au încredere în ei, și unul dintre cele mai mari dăruri pe care un profesor le poate oferi unui elev este refuzul de a accepta părerea proastă pe care elevul o are despre sine.

Profesorii de excepție încurajează permanent nevoia de demnitate, dreptate și autoapreciere a elevilor

În sala de cursuri, profesorii ar trebui să asigure un cadru special, definit prin alte reguli decât cele des întâlnite acasa. Elevii sunt luați în serios, ascultați și văzuți de către adulții-profesori, astfel încât ei să simtă că demnitatea și sentimentele lor sunt importante. Profesorii știu că elevii sunt sensibili la ideea de corectitudine, și de aceea vor face tot ce este posibil ca regulile să fie aplicate fără excepție tuturor, și ca atitudinea lor să fie aceeași pentru fiecare. Profesorii știu cum să îi facă pe elevi să se simtă vizibili în clasă, oferindu-le un feed-back adecvat ori de câte ori este nevoie. Ei îi încurajează să se autoaprecieze, să conștientizeze propria valoare sau potențial. Nu emit judecăți, ci doar confirmă și apreciază punctele forte. Când elevii nu sunt pe deplin conștienți de calitățile lor, profesorii le descoperă, identifică și promovează.

Profesorii de excepție își învață elevii ce este disciplina, fară eliminarea compasiunii și respectulului

Dacă sunt doar enunțate și impuse, regulile nu sunt respectate și înțelese. Profesorii îi învață pe elevi de ce sunt necesare anumite reguli, cum se pot aplica, și care sunt consecințele nerespectării lor. Totodata îi vor responsabiliza, și îi vor implica într-o colaborare. Vor descoperi alternative eficiente la pedepse, păstrând compasiunea și respectul față de elevi. Atitudinea profesorilor este fermă, dar înțeleaptă, căutând strategii eficiente în a corecta comportamentele greșite. Acești profesori nu-și doresc să se impună prin puterea pe care o dețin sau prin teamă, ci prin capacitatea de a-i implica pe elevi în păstrarea disciplinei.

Profesorii de excepție înteleg și acceptă emoțiile elevilor

Copiii sunt obișnuiți să își reprime emoțiile în familie, dar pentru a se dezvolta emoțional, și pentru a nu avea stări inexplicabile de furie, ei pot învăța la școală cum să și le exprime în mod corect. Profesorii îi învață pe elevi să aibă un respect rațional pentru sentimente. Îi învață să le accepte existența, să le definească, să vorbească despre ele și să nu se lase conduși de acestea atunci când sunt negative sau distructive. În momentul în care vor reuși să vorbească despre emoții, o parte din teamă sau încărcătura aferentă va fi prelucrată, iar elevii vor putea să-și depășească stările în mod conștient, evitând situații neplacute. Profesorii au puterea de a-i face să-și accepte fără teamă și să-și educe partea emoțională, au puterea de a-i consilia psihologic pe elevi.

Oricare profesor poate fi unul de excepție, de care sa-și aduca aminte elevii și peste ani. Iar primul pas pe care îl pot face în acest sens este să își readucă aminte ce își doreau ei ca elevi de la profesorii lor, cum să fi fost tratați și încurajați de ei. A empatiza, a te pune în locul celuilalt este un mod simplu de a afla multe despre celalalt, despre trăirile, temerile și așteptările lui. Le dorim mult succes profesorilor în munca lor de “căutători” și de susținători de valori!

sursa

Alte articole interesante

(P) Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară „Ion Ionescu de la Brad” din Iași – Facultatea de Medicină Veterinară Facultatea de Medicină Veterinară Iași pregătește medici veterinari generaliști. Profesia de medic veterinar este reglementată și recunoscută la n...
500.000 euro – fond de burse la RIUF pentru tinerii români care aleg să studieze în străinătate Taxele de școlarizare și bursele pe care le-ar putea accesa un student român reprezintă două informații care influențează puternic decizia de a pl...
Bine aţi venit la cea mai „verde” școală de pe Pămȃnt! Este îndemnul care ne întȃmpină de cum intrăm pe site-ul http://www.greenschool.org/. „Școala verde” din Bali, Indonezia, oferă studenţilor săi un...
UMF Iași – singura universitate românească de medicină în prestigiosul clasament Times Higher Education   UMF Iași este prima Universitate de Medicină și Farmacie din România cotată în Times Higher Education World University Rankings. La indicator...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *